Udgivelser

Her får du et overblik over de udgivelser, jeg har lavet. Primært er jeg forfatter på lærebøger og artikler, men derudover har jeg fungeret som redaktør og har læst faglig og sproglig korrektur på undervisningsmaterialer og tidsskrifter. 

Xplore: Biologi og Fællesfaglig

Sammen med Pernille Ulla Andersen er jeg forfatter og udvikler på Xplore biologi 7.-9.klasse, udgivet af GO Forlag, som består af elevbøger, elevhæfter og lærervejledninger. Vi har desuden udviklet supplerende materiale til de digitale portaler.

Xplore Fællesfagligt består af fællesfaglige forløb, udviklet i samarbejde med forfattere i geografi og fysik/kemi. Jeg har derudover udarbejdet prøvemateriale og har lavet en stor del af Xplore Prøver og test, som lægger sig op ad folkeskolens prøver.

Xplore: Natur/teknologi

Jeg har været medforfatter på 2. udgaverne af natur/teknologi til indskoling og mellemtrin samt udviklet supplerende materialer til både portal og til lærervejledningerne.

Kaskelot

Siden 2008 har jeg skrevet artikler til Biologiforbundets medlemsblad, Kaskelot. I 2021/22 har jeg desuden haft rollen som redaktør og stået for samarbejdet med forfattere og grafikerne. I samme periode har jeg skrevet artikler og andre indlæg i bladet.

Biologididaktik

For Hans Reitzels Forlag har jeg lavet en biologididaktik sammen med Pernille Ulla Andersen. Vi har stået for hele processen fra idé til færdig udgivelse i samarbejde med en redaktør. Bogen anvendes på de fleste læreruddannelsessteder i undervisningsfaget biologi og 2. oplag er i gang med at blive solgt.

Yderligere udgivelser

Løbende har jeg udgivet artikler, hvoraf flere kan downloades gratis:

Jeg skriver løbende blogindlæg på Folkeskolen.dk, som du kan finde her.

 

Linderoth, U.H. (2021): Udvikling af et funktionelt fagsprog i naturfag. Tidsskriftet: Viden om literacy. Nationalt videncenter for læsning. Læs artiklen her.

 

Linderoth, U. H. (2020): Kan en rygsvømmer svømme på maven? – Mikroforskermetoden sætter gang i elevernes spørgsmål. Kaskelot nr. 231. Biologiforbundet. Læs artiklen her.

Linderoth, U.H. (2018): Fagsprogsudvikling i naturfagene. Fysik-kemi / natur-teknologi. Danmarks fysik- og kemilærerforening. Maj 2018, 45. årgang nr. 2. Læs artiklen her.

Linderoth, U.H. (2017): Progressionstræet – et redskab til naturfagsteamet på skolen. Fysik-kemi / natur-teknologi. Danmarks fysik- og kemilærerforening. Oktober 2017, 44. årgang nr. 4. Læs artiklen her.

Sillasen, M. og U.H. Linderoth (2017): Tværfaglighed i skolen. MONA 2017-3.

Sillasen, M. og U.H. Linderoth (2016): IBSE i fagteamet – samarbejde om faglig udvikling. Aarhus Universitet i samarbejde med VIA og NTS-centeret. Hæftet indgår i en serie af fem hæfter til PRofessionel Udvikling af Fagteams (PRUF). Kan downloades her.

Linderoth, U.H. og P.A. Andersen (2014): Eksterne læringsmiljøer og naturfagsundervisningen. Artiklen indgår i en webantologi og kan downloades her.

Dam, T., U.H. Linderoth og K. Drejer (2014): Det diskrete sociale pres – om konsekvenser af usagte forventninger til piger og drenge i naturfag og matematik. MONA, 2014-3. Læs artiklen her.

Linderoth, U. H. (2012): Fra fagtekst til fagsprog i biologi. Kaskelot nr. 193. Biologforbundet.

Andersen, P. U. og U. H. Linderoth (2012): Undervisning og centralt stillede test i folkeskolen. MONA 2012(2). Læs artiklen her.

Linderoth, U. H. (2010): Faglig læsning i biologi. Kaskelot nr. 178. Biologforbundet.

Hagelskjær, J. og U. H. Linderoth (2010). IBSE – på opdagelse i biologien. Kaskelot nr. 183. Biologforbundet.

Ulla smilende-k1

Kontakt mig her!